November 11-én Mártont ünnepelték a Waldorf iskolában. Avagy egy szülő viszontagságai a Ligetben…
Az iskolai ünnepkör második ünnepe a Márton ünnep. Szeptemberben Szent Mihályra emlékeztek, s a hideg novemberi estén a koldussal köpenyét megosztó népszerű szentre, Mártonra emlékeztek egy iskolai ünnepen.
A Waldorf óvodában a gyerekek előtt egészen az utolsó pillanatig titokban van, hogy mi lesz az ünnepen. Az iskolában már nem ilyen egyszerű a titkolózás, hiszen a nagyobbak élénken emlékeznek a korábbi évek ünnepeire és a gyerekeket is belevonják valamilyen szinten a közös készülődésbe.
Így Márton ünnepére délelőtt közösen készítették a legtöbb osztályban a mécseseket. Osztályonként más-más stílusú mécsestartók készültek. A lényeg az volt, hogy könnyen és veszélytelenül tudják magukkal vinni az égő mécseseket.
Délután, amikor a napközibe mentem a lányomért, ott is nagy lámpa készítés folyt. Az egész iskola lázasan készülődött a Márton ünnepre. Természetesen az elmúlt hetek is izgalmasan teltek. Szülőként az első osztályosok életébe tudok valamelyest betekinteni, így nem tudok arról beszámolni, hogy mi történik a kilencedikben. De erről majd szívesen mesélek 2017-ben…
Az oktatás ritmusában néhány hetes etapok vannak, amikor egy-egy fő tantárgyat tanulnak. Az elsősök Mihály ünnepig Ún. formarajz füzetbe dolgoztak. Sok-sok mesét hallgattak, énekeltek és rajzoltak. Gyakorolták azokat a mozdulatokat, melyek kellenek majd az íráshoz.
Mihály ünneptől az őszi szünetig a Számok Birodalmában jártak. Olyan boldog volt a lány, ahogy napról-napra egy-egy új számmal. Már nagycsoportosként is ismerte a számokat, döbbenetemre 999-ig felismerte és ki is mondta, de a mennyiség fogalmával nem volt tisztában.
Most megtanulták pl. a hármas számot, és lerajzolták a három tagú családot. Csodálkozva vettem észre, hogy római számokat írtak. Kérdeztem a tanító nénit, ennek mi az oka. Tetszett a válasz: ezek a számok egy kisgyereknek jobban kifejezik a mennyiséget. I az egy, III az három. Logikus… Azt is megtudtam, hogy a római számok közel állnak a magyar rovásírás számaihoz. Tetszik…
Sawita lányom már nagyon várta az őszi szünet végét, mert elkezdtek ismerkedni a betűkkel. Először a magánhangzókkal. A, majd Á, azután az E és az É… nagyon boldog, hogy tanulja a betűket…
Szóval, még az iskola elején vagyunk. De sok-sok pozitív élmény érte már a leányomat… Az egyik osztálytársának az édesapja azt mondta a legutóbbi szülői esten, hogy a gyermeke unatkozik az iskolában. Hála Istennek, én ezt nem látom a lányomon. Élvezi, hogy iskolába járhat…
Nawesh
nawesh rovata
A Waldorf óvodában a gyerekek előtt egészen az utolsó pillanatig titokban van, hogy mi lesz az ünnepen. Az iskolában már nem ilyen egyszerű a titkolózás, hiszen a nagyobbak élénken emlékeznek a korábbi évek ünnepeire és a gyerekeket is belevonják valamilyen szinten a közös készülődésbe.
Így Márton ünnepére délelőtt közösen készítették a legtöbb osztályban a mécseseket. Osztályonként más-más stílusú mécsestartók készültek. A lényeg az volt, hogy könnyen és veszélytelenül tudják magukkal vinni az égő mécseseket.
Délután, amikor a napközibe mentem a lányomért, ott is nagy lámpa készítés folyt. Az egész iskola lázasan készülődött a Márton ünnepre. Természetesen az elmúlt hetek is izgalmasan teltek. Szülőként az első osztályosok életébe tudok valamelyest betekinteni, így nem tudok arról beszámolni, hogy mi történik a kilencedikben. De erről majd szívesen mesélek 2017-ben…
Az oktatás ritmusában néhány hetes etapok vannak, amikor egy-egy fő tantárgyat tanulnak. Az elsősök Mihály ünnepig Ún. formarajz füzetbe dolgoztak. Sok-sok mesét hallgattak, énekeltek és rajzoltak. Gyakorolták azokat a mozdulatokat, melyek kellenek majd az íráshoz.
Mihály ünneptől az őszi szünetig a Számok Birodalmában jártak. Olyan boldog volt a lány, ahogy napról-napra egy-egy új számmal. Már nagycsoportosként is ismerte a számokat, döbbenetemre 999-ig felismerte és ki is mondta, de a mennyiség fogalmával nem volt tisztában.
Most megtanulták pl. a hármas számot, és lerajzolták a három tagú családot. Csodálkozva vettem észre, hogy római számokat írtak. Kérdeztem a tanító nénit, ennek mi az oka. Tetszett a válasz: ezek a számok egy kisgyereknek jobban kifejezik a mennyiséget. I az egy, III az három. Logikus… Azt is megtudtam, hogy a római számok közel állnak a magyar rovásírás számaihoz. Tetszik…
Sawita lányom már nagyon várta az őszi szünet végét, mert elkezdtek ismerkedni a betűkkel. Először a magánhangzókkal. A, majd Á, azután az E és az É… nagyon boldog, hogy tanulja a betűket…
Szóval, még az iskola elején vagyunk. De sok-sok pozitív élmény érte már a leányomat… Az egyik osztálytársának az édesapja azt mondta a legutóbbi szülői esten, hogy a gyermeke unatkozik az iskolában. Hála Istennek, én ezt nem látom a lányomon. Élvezi, hogy iskolába járhat…
Nawesh